2 weken verder, nog 4 te gaan! | Blog #6, dag 28

Nou van mijn kant uit goede verhalen, je zou bijna denken dat het allemaal wel meevalt, maar da’s niet helemaal zo. Oké alles verloopt goed, thuis zowel als in de salons. Maar ondanks alle positieve verhalen van de dokter blijft het toch wel een beetje met je been zeulen en je merkt goed dat je bewegingsvrijheid niet zo heel groot is. Maar goed elke dag kan ik een beetje meer en kom ik een stukje verder. Zelfs vorige week voor het eerst weer eens onder de douche gestaan met een mooie douchehoes om mijn been. Was wel een beetje spannend i.v.m. de gladheid, maar wat een genot zeg. Vroeger was het natuurlijk niet anders maar na bijna 3 weken mezelf gewassen te hebben met een washandje aan de wasbak was dit echt genieten. En m’n been is droog gebleven. Ow wat ben ik lekker fris, echt fris.
HAARLEM-DOUCHEKOP-WATER

Medicatie

Vorige week maandag gestopt met de oxicodon, dit is een morfine achtige pijnstiller en tot zover gaat het goed. Ik mis wel een beetje de zweverige toestand, waar alles zo fijn was. Blijven alleen nog maar over een handvol paracetamol tabletten, 3 x naproxen en een maagbeschermer. Wat me is opgevallen is dat ik echt enorm veel heb geslapen, niet normaal zeg! Het zal wel een combi zijn van het herstel van de operatie, narcose en medicatie. ’t Koste geen enkele moeite om een gat in de dag te slapen en dat meerdere keren per dag. Niet altijd handig hoor, want ik heb dus ook ’s nachts een Chinese films liggen kijken uit verveling. Maar nu de medicatie minder wordt, probeer ik toch weer een beetje een dagelijkse regelmaat te krijgen. Vorige week dinsdag ben ik voor het eerst na de operatie weer naar de salon geweest en donderdags  naar de andere salon. En ik moet zeggen dat het goed was om eruit te zijn. Lekker de frisse lucht en in het zonnetje. ’t Leek wel wintersportweer…

wintersportweer

Zonder dalen geen pieken

Dat het niet altijd feest kan zijn bleek afgelopen vrijdag wel. Paar maatjes waren langsgekomen voor de “Vrijmibo” (vrijdag middag borrel) bij mij thuis dit keer. Dit zijn van die momenten dat je heel even bijna alles vergeet. De jongens zijn weg, het avondeten is op en toen zat m’n been  me behoorlijk in de weg. Pijn in m’n kont van het zitten en ik merkte toch wel dat de belasting voor m’n goede been behoorlijk is. Bovenbeenspier is knetterhard! Ja zo had ik het ’s avonds niet zo naar mijn zin en zat mijzelf dusdanig in de weg dat een leuke dag veranderde in een baaldag. Het hoort er blijkbaar bij en zeg maar zo: zonder dalen geen pieken! Morgen weer een goeie dag, toch?

Vandaag heb ik een afspraak in het ziekenhuis. Ben dan bijna 2 weken verder en het is de hoogste tijd om afscheid te nemen van m’n Agraves. Dit zijn de nietjes die de wond gesloten houdt. Aangekomen  bij de gipskamer van het Eramsus word ik al snel naar binnen geroepen. Ah de onfortuinlijker skiër, komt u maar verder. Het is dezelfde man ( een ware gipskunstenaar!) die m’n brace  heeft gemaakt en vakkundig haalt hij hem van m’n been. Ik was wel een beetje huiverig, maar m’n been houdt zich goed en voelt stabiel aan. De schaar komt eraan de pas en hij knipt het druk verband open. Wat een verademing en ik moet zeggen dat het er rustig uitziet. 26 Agraves houden de wond gesloten. Liefdevol wast hij m’n been, nee hoor gewoon ontsmetten die handel (op z’n Rotterdams). Met een speciale tang buigt hij ze open en haalt ze eruit. Het doet geen pijn en stelt niks voor, voor ik er erg in hebt zijn ze eruit. Schoon sokje om m’n been en een paar aanpassingen aan m’n brace en klaar is Kees. De Orthopeed is ook nog langs geweest en mijn knie kreeg ook zijn goedkeuring. Ziet er goed uit meneer Vat. Tot 23 maart! Snel maakt hij nog een verwijsbrief voor Spomed, waar ik zal gaan revalideren. Benieuwd wat me daar te wachten staat. Ik neem afscheid van de Gipskunstenaar, echt een sympathieke man die precies weet hoe hij met mensen om moet gaan. Hij kijkt me aan en met vragende pretoogjes zegt hij: “Tot de volgende keer “? Ik moet liggen en samen met Melanie gaan we naar de auto….

img_4948-2

En dan ben je alweer vier weken verder na het ongeluk. Social Media vult zich nog dagelijks met mooie foto’s en filmpjes van wintersport. En heel soms betrap ik mijzelf erop of ik het ooit nog zou kunnen, snel gevolgd door de vraag of ik het nog zou willen? Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Geen antwoord op allebei de vragen. Maar kijk als ik weer zou kunnen skiën dan wil dat wat zeggen over de mate van herstel. En dan de tweede vraag: wil ik het nog wel? Alles in m’n lichaam gilt van wel, maar dan het verstand. Ondanks dat iedereen super lief en aardig is moet wel gezegd worden dat dit natuurlijk een enorme druk legt op m’n gezinsleven en in de salon. Wil ik dit nog een keer meemaken? En dan moet het revalidatieproces nog starten. Vandaar dat ik het gewoon niet weet en hier dus ook niet m’n focus op ligt vandaag. Aan m’n doelstelling is nog steeds niets veranderd.

Mijn doelen zijn:

  1. weer gezond te worden
  2. normaal de dag door te komen en deel te nemen aan het dagelijkse leven.
  3. het hoofd bieden aan pessimistische gedachte
  4. het vertrouwen in mijn knie weer terugwinnen

Wie weet sta ik er ooit nog weleens op de lange latten, maar nu even niet. Duidelijk is wel dat ik ervoor ga om volledig te herstellen. Gewoon de volle 100% en niet minder! Ik ben tenslotte niet ziek en er is niemand die dit uit m’n hoofd praat. Toch zullen er in het proces momenten zitten dat ik wellicht een beetje spijt heb van m’n uitspraak. Maar als jij mij dan weer een opbeurend berichtje stuurt kom ik de dag wel weer door 😉

18 gedachten over “2 weken verder, nog 4 te gaan! | Blog #6, dag 28

  1. Hi Miche,l weer een stapje zullen we maar zeggen dat je pieken En dalen heb logisch toch, zeker voor iemand die zo actief en ondernemend is als jij !! Maar hou je haaks zoals je zelf zeg op naar die 100% groet sonja

    Geliked door 1 persoon

  2. Tjsa Micheal, je twijfelt of je je sport nog gaat doen? Als het niet kan dan moet je het ook niet doen maar zoek dan wat anders. Je voelt je kennelijk schuldig omdat je wissel trekt op je familie en je personeel. Maar mensen die niet leven, die bieden geen inspiratie. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Wat wil je aan aan het eind van je leven, terugkijken op een super veilig en verantwoord leven of op een spannend en dynamisch leven? Wanneer ben je meer mens en kan je meer bieden aan je omgeving? Huismus, of doen wat je passie is.

    Al deze antwoorden zal je zelf moeten vinden en neem rustig de tijd, maar laat je niet gek maken. OOK NIET DOOR JEZELF!
    Je doet het goed en juist door ook kwetsbaar te durven zijn ben je denk ik juist een extra kracht voor je familie en personeel. Keer up the good work

    Geliked door 1 persoon

    1. Dankjewel Ronald voor je inspirerende woorden. Op een dag zal alles weer op z’n plek vallen. Enige wat ik nodig heb is tijd en rest vult zich dan in. Nogmaals bedankt voor je bericht.

      Like

  3. Yo Michel, mooi verwoord weer, thx voor de update. Zoals ze zo mooi zeggen: tijd heelt alle wonden. Gelukkig dat het op de zaak zo goed loopt. Als mede-ondernemer weet ik dat dat een hele grote kopzorg scheelt, echt!

    Deze periode geeft je nu ook wat meer rust en dat kan ook fijn zijn. Zeg maar zelf, werkweken van 60 uur of meer zijn met een eigen nedrijf eerder regel dan uitzondering en hakken er ongezien toch hard in. Ongetwijfeld brengt deze rustperiode ook tijd om van alles en nog wat eens te overdenken. En brengt het nieuwe ideeën, hobby’s en/of zakelijke mogelijkheden.

    ‘Break a leg’! (😳)
    Jeroen

    Geliked door 1 persoon

    1. Hahaha Jeroen dankjewel,
      Ik hou er wel van om de dingen te nuanceren (Break a leg). Zo is het inderdaad zo dat alles een keerzijde heeft, ook negatieve dingen. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt. Nogmaals bedankt voor je opbeurende bericht en de groeten vanaf de bank 😉

      Like

  4. Hoi Michel,

    Idd het spreekwoordelijke ‘stapje voor stapje’
    Wat een partij krammen zeg 😰
    Het gaat zeker goedkomen met jou. Maar de weg er naartoe zal niet altijd meevallen.
    Wel goed dat je het zo ook in dit blog verwerkt 👍.
    Sprak vandaag toevallig jouw moeder. Was leuk om haar weer even te zien.
    Hou je taai de komende tijd 💪🏻💪🏻🍀

    Groetjes

    Like

    1. He Manuela, dankjewel voor je berichtje. Tja ik heb wel wat tijd nodig. Kon ik maar vast beginnen, maar daar moet ik dus nog even op wachten. 23 Maart gaat het eraf en krijg ik een nieuwe brace zodat ik m’n knie iets kan buigen.
      Altijd leuk om opkikkers te krijgen, thanks 😉

      Like

  5. Ha Michel, dank weer voor je update. Mooi gesproken. Begrijp goed dat het af en toe tegenzit en dat het zwaar is, maar jezit er goed in volgens mij, vol goede moed in. Ik heb er alle vertrouwen in. Succes komende tijd en geniet vooral van alle vooruitgang die je boekt!

    Geliked door 1 persoon

    1. Dankjewel Arjo,
      Ik wist het wel dat er af en toe van die baaldagen tussen zitten, maar toch als het dan zover is valt het wel tegen. Maar zoals gezegd: de dag erna scheen de zon weer 😉

      Like

  6. Hey Michel

    Tjeemig wat een toestand zeg. Probeer vooruit te kijken, naar het moment dat e.e.a. weer “normaal” is en natuurlijk horen daar dalen bij. Probeer zeker de pieken te laten domineren maar volgens mij is dat aan jou wel besteed.

    Heel veel sterkte Michel en Melanie!
    Groetjes uit d’n Bels

    Geliked door 1 persoon

    1. He Stan, dankjewel ook namens Melanie voor de bemoedigende woorden. Ik neem je advies ter harte en zet het onmin daden. Jij de groeten aan Esther en veel plezier met de carnaval 🤠

      Like

Plaats een reactie